Yoga - når du har skader eller er gravid

Yoga – når du har skader eller er gravid

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Hvis du er blandt de mennesker, som elsker at dyrke sport eller anden form for motion, ved du også, at det er skønt at være i kontakt med sin krop. Og derfor er det rigtig hårdt at være nødsaget til at holde pause på grund af skader. Desværre er det nødvendigt at give kroppen tid og ro til at restituere oven på en skade, og det ramte område skal hele fuldstændig op, før man kan begynde at belaste det igen. Ellers risikerer man blot at gøre ondt værre, da skaden kan forværres, og i værste fald udvikle sig til en permanent tilstand.

Kom skånsomt tilbage med yoga

Der er dog ingen, der siger, at du behøver at ligge helt stille i restitutions perioden. Du kan for eksempel gå ture, svømme rolig motionssvømning – eller dyrke yoga. Yoga er faktisk et rigtig got bud på, hvordan du kan holde dig i form og give kroppen lov til at arbejde, samtidig med at du skåner led og muskler. De restorative yoga former som for eksempel yin yoga er nemlig konstrueret således, at du kan spænde ud og slappe af, og på samme tid komme rigtig godt og grundigt ind i din krop via vejrtrækningen.

Blid yoga til gravide

En anden grund til, at du måske i perioder er nødt til at droppe den helt hårde motion, kan være en graviditet. Og her er yoga simpelt hen genialt. Ud over det, at du får blid og målrettet motion, er yoga en af de idrætsformer, som gør mest for smidigheden og styrken i bækken, ryg og hofteled – steder, du især som gravid har brug for at styrke. De centrale åndedræts øvelser vil virke beroligende på hele dit system og barnets med, og vil samtidig kunne hjælpe dig under selve fødslen. Du kan læse mere om yoga og tilmelde dig et yogahold, som passer til dig, på joga.dk